Historien om netthandel

Det første produktet som ble solgt, var faktisk Sting sitt album «ten Summoner’s Tales» (kilde: https://www.shopdirect.com/shop-direct-celebrates-20-years-online-shopping/), tilbake i 1994.

Etterhvert kom faktisk vin til, og så sjokolade og blomster som de store nisjene i netthandelens barndom. De aller fleste nisjene konsentrete seg om en ganske smal kjøpegruppe; velstående menn over 30 år. Mye har endret seg siden da, og nå handler vi for over 218 milliarder kroner, bare i Norge (kilde (PDF): http://www.postnord.no/nb/info/om-postnord/nyheter-og-presse/netthandelsrapporter/netthandel-i-norden-2017?gclid=EAIaIQobChMI8tnVrJbr1gIVk8qyCh2N7Q8sEAAYBCAAEgIQnvD_BwE

75% av den voksne befolkningen har handlet på nett gjennom de siste 12 måneder, og selv om det er anslagsvis rundt 10 000 nettbutikker, avhengig av hvordan man definerer en nettbutikk, så vil fremdeles veksten øke i kroner. Vår spådom er at man vil se flere og flere større butikker, og at mange av nisjebutikkene blir innlemmet i større handelshus.

Se også SSB sine sider om netthandel: https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/tre-av-fire-har-handlet-pa-nett-det-siste-aret.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *