Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Skip to content

Dine rettigheter ved netthandel i EU

Det er faktisk sånn at selv om Norge ikke er med i EU, så har du mange av rettighetene som en EU-borger har. Det er sånn sett veldig fordelaktig når du skal noe fra nettbutikker basert ute på kontinentet som gjør det mye lettere for deg. Du har nesten de samme rettighetene som når du handler i en norsk nettbutikk, og vi behøver vel ikke å fortelle deg om hvor mye lettere det gjør netthandelen?

Du er altså beskyttet når du handler i EU, det innebærer blant annet tydelighet på pris, ingen skjulte avgifter eller merkostnader. Det er ofte noe som er problem når man handler i andre regioner, men det er altså ikke noe du bør bekymre deg for i EU. Det betyr også at du skal bli tydelig fortalt om eventuelle kostnader av frakt, og leveransekostnader knyttet til kjøpet ditt. Igjen, det er problematisk når en nettbutikk ikke er tydelig med disse tingene, og det kan faktisk gjøre kjøpet ditt mye dyrere. Du skal også ha lov til å angre kjøpet ditt, uansett om du har fått varen levert hjem, eller det er rett etter at du har bestilt.

Det er ikke sånn at en nettbutikk skal kreve betaling for noe du ikke vil ha. Merk dog at det er visse unntak når det kommer til spesialbestillinger, men det er relativt sjeldent. Det vanlige oppsettet består i at du alltid skal kunne returnere en bestilling, innenfor tidsrammen som er gitt. Det er ikke sånn at du kan returnere en TV etter to års bruk!

Viktig å få med seg informasjonen

Det er visse nettsider som kan hjelpe med denne typen av informasjon. Blant annet har du EUs eget organ som ivaretar konsumentrettighetene dine, og det er jo også sånn at alle dine rettigheter skal være presentert av nettbutikken selv. Husk også det at du har muligheten til å klage om du føler at en butikk ikke har behandlet deg bra. DU kan rette deg mot norske myndigheter, som kan ta saken videre direkte til nettbutikken. Om det ikke hjelper så har altså EU sine egne kontaktnettverk du kan få hjelp via.

Det er alltids visse forskjeller fra land til land. For eksempel har man en butikk i Danmark som tilbyr 100 dagers prøve på sengene de selger, noe man ikke får i andre butikker her til lands. Men det skal være visse grunnleggende rettigheter alle skal tilby for netthandel, som ikke er til å komme seg bort fra. Vit dine rettigheter før du kjøper, så vil du ha en mye bedre kjøpsopplevelse!