Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Skip to content

Hvorfor e-handel er fremtiden og hva det betyr for fysiske butikker

Vi nordmenn handler i økende grad på nettet, og det samme gjelder mange av våre europeiske naboer. Borte er dagene da e-handel var noe man var skeptisk til og ikke helt stolte på. I hvert fall hvis du spør den yngre delen av befolkningen. Norge har flere ganger blitt kåret som den lykkeligste nasjonen i verden, noe som antas å være nettopp på grunn av vår generelt omfattende følelse av tillit og sikkerhet i samfunnet. Derfor synes vi ikke det er risikabelt å handle på nettet, snarere tvert imot. Faktisk er det en kjærkommen tidsbesparelse i vår ofte travle og hektiske hverdag – men hva er det som gjør e-handel så populært?

Det smarte med e-handel

I løpet av de siste 10 årene har netthandel blitt hverdag for de aller fleste nordmenn. I hvert fall for de mellom 15 og 65 år. Med god grunn er det en rekke fordeler tilknyttet netthandling. Først og fremst er det en god måte å spare tid på. I stedet for å skynde deg inn til byen mens butikkene er åpne, kan du gjøre alt hjemme på sofaen foran datamaskinen. Nettbutikkene er åpne hele året og døgnet rundt. Ofte er utvalget også større på nettet, ikke minst også også mer håndterbart ettersom mange søkemotorer har bestemte søkefiltre du kan bruke og dermed avgrense søket på en god måte. Det blir ofte sett at mange produkter er billigere på nettet siden konkurransen rett og slett er større og mer synlig for forbrukerne her.

 

Det er også mye lettere å sammenligne produkter, både på pris og kvalitet. Hvis du for eksempel er på utkikk etter en ny tørketrommel, så er det ingen sak å finne en tørketrommel test, og finne en som passer perfekt til deg og dine behov. Sist men ikke minst, så tilbyr mange nettbutikker i dag også både gratis og rask frakt, samt gratis bytte eller retur.

Hva med de fysiske butikkene?

Da kan man spørre seg selv hvordan det på sikt skal gå med de fysiske butikkene i både større og mindre byer. Et samfunn uten butikker der alt foregår på nettet er heller ikke ønskelig. Det vil føre til at mange steder står øde og tomme og til sist blir som et landskap uten personlighet. Det er selvfølgelig umulig å forutsi fremtiden, spesielt ettersom ny teknologi stadig utvikler seg. Mange eksperter påpeker likevel at de fysiske butikkene vil ha større utbytte av å tenke seg om på nytt. De må finne en måte å tilby kundene noe de ikke finner på nettet.

Det kan være ting som god kundestøtte, personlige stylingtips og til og med små ting som å tilby kundene en kopp kaffe eller en kald forfriskning. Endelig vil mange butikker ha god nytte av å etablere en nettbutikk i sammenheng med den fysiske butikken, og dermed tilby sine kunder det beste fra begge verdener. I tillegg må butikkene være konkurransedyktige på prisene som tilbys kundene på nettet.